Állások, amelyek kitűnő fizetést és előrelépést kínálnak, de alig ismerik

Írta: Bartos Marianna  |  2016. december 02.  |  c 4 hozzászólás

Ismerd meg közelebbről Magyarország egyik leggyorsabban fejlődő szektorát, ahol havi bruttó 350.000 Ft fölött van a kezdőfizetés, néhány éven belül akár milliós jövedelem érhető el – mindez átlag feletti munkakörülmények között és jó karrier-lehetőségekkel.

SSC iroda belső 1

Amikor személyes tanácsadással keresnek meg ügyfelek, gyakran ajánlom a figyelmükbe nemzetközi szolgáltató központokat. Ilyenkor érdekes módon azt tapasztalom, hogy a legtöbben nem is hallottak róluk. Azoknál pedig, akik hallottak erről a szektorról, gyakori, hogy csak részinformációkkal rendelkeznek, és ez alapján vonnak le ilyen vagy olyan következtetéseket. Pedig ez a szektor nagyon sok pozíciót, remek karrier-lehetőséget és jó fizetéseket kínál.

A fentiek miatt döntöttem úgy, hogy egy részletes összefoglalót készítek erről a szektorról, hiszen nagy a munkaerő-igénye, remek karrier-lehetőséget, és kiemelkedő jövedelmeket kínál. A cikk elkészítése során két szolgáltató központ vezetőjével is személyesen találkoztam, hogy a lehető legpontosabb képet mutassam be – a velük készített riportot a cikk végén találod. Na de kezdjük az elején!

Mi rejlik az SSC varázsszó mögött?

Az SSC az angol Shared Service Center rövidítése, amely magyarul szolgáltató központot jelent. Általában olyan több száz vagy akár több ezer fős vállalatot értünk alatta, amelyek azzal a céllal jöttek létre, hogy multinacionális cégek számára nagy hatékonysággal végezzék el azok kiszervezett háttértevékenységeit, főleg pénzügyi és számviteli, ügyfélszolgálati, HR adminisztráció illetve informatikai területeken.

Az így létrejövő szolgálatóközpontok egy helyről szolgálják ki az adott területen a támogatott cég valamennyi országát, vagy akár több nagyvállalat valamennyi piacát:

Például a magyarországi szolgáltatóközpontban ülő pénzügyes válaszol a német vagy angol cég beszállítójának arra a kérdésére, hogy „Mikor kerül kifizetésre a leszállított termék számlája?”.

Miért Magyarország?

Magyarországon a 2000-es évek eleje óta gombamód szaporodnak a szolgáltatóközpontok, jelenleg ez a szektor az informatika és az autóipar mellett a harmadik húzóágazata a magyar gazdaságnak. Már több mint 40.000 főt alkalmaz a nálunk működő több mint 100 SSC, és ennél sokkal több munkavállalót is fel tudna szívni az ágazat, ha lenne elegendő képzett munkaerő ill. jelentkező

Mára a kormány is felismerte a szolgáltatóközpontok jelentőségét, és bekerült az adókedvezményekkel támogatott nyolc iparág közé.

A szolgáltatóközpontok többsége Budapesten található, de már Debrecen és Miskolc is több SSC-nek adott otthont, jelenleg kiemelt projektként kezelik Szeged SSC központtá fejlesztését, valamint Veszprém és Székesfehérvár is az SSC-k célkeresztjében találhatók.

Magyarország és a Kelet-Európai régió az olcsó és képzett munkaerő-állománya miatt vált a szolgáltatóközpontok első számú „fészkévé”.

Íme csak néhány példa a Magyarországon működő szolgáltató központokra:

Telenor Hungary, Diageo, IBM DSS, IT Services, IBM Hungary, SAP Hungary,  BP Business Services, BT – British Telecom, Celanese, Citibank, Avis Budget, Systemax, Vodafone

Miért érdemes szolgáltatóközpontban elhelyezkedni?

A Systemax iroda belső tere

A Systemax iroda belső tere

Több okból is érdemes SSC-t választani karrierünk kiindulópontjaként, vagy akár akkor, ha karriermódosításra készülünk:

  • STABILITÁS és BIZTONSÁG

Egyrészt a szektor folyamatosan bővül Magyarországon, jelenleg több mint negyvenezer főt foglalkoztat, de további bővülés várható, ha lesz elegendő képzett munkaerő, így a szektor nagyon biztos, hosszú távú megélhetést biztosít munkavállalói számára.

  • JÖVEDELEMSZINT

És tegyük hozzá, nem is akármilyen megélhetést: ebben az iparágban a kezdőfizetések ritka nyelvek (pl. holland) ismerete esetén 400-450.000 forint körül mozognak és egy-két év alatt, előlépve csoportvezető, menedzseri pozícióba, már huszonévesen milliós fizetést vihetnek haza, nem véletlen, hogy ez az SSC-k talán legnagyobb vonzereje.

  • CSAPATÉPÍTŐ RENDEZVÉNYEK és EGYÉB JUTTATÁSOK

A munkabér mellett ebben a szektorban szinte egyedülálló módon megmaradtak a többi multinacionális cégnél már 15 éve jelentősen leépült csapatépítő rendezvények, karácsonyi és nyári party-k rendszere, valamint a bőséges béren kívüli juttatások intézménye.

  • SZÍNVONALAS, TRENDI MUNKAKÖRNYEZET

A munkaerőpiacon egyre nagyobb szerepet betöltő Y majd Z generáció számára különleges vonzerőt jelent az SSC-k által biztosított trendi, szupermodern, mondhatni luxus munkakörnyezet. Ezen cégek kiemelkedő minőségű -gyakran zöld- irodaházakban, színes, szépen dekorált irodabelsőben, kényelmes bútorokkal berendezett nyitott irodákban, LED-TV fallal berendezett tárgyalókkal, saját étkezdével, csocsó asztallal, masszázsszékekkel, relaxációs helységekkel várják a munkavállalókat.

  • GYORS FEJLŐDÉS

Ahogy már említettük, nem szakmabelieknek nagyon gyorsan megtanítják az adott szakterület alapjait, pl. alap könyvelési feladatokat, vállalatirányítási rendszerek használatát, ezáltal rövid idő alatt nagy szaktudásra tehetsz szert

  • FÓKUSZ A MUNKATÁRSAK MEGTARTÁSÁN

Miután valamennyi szolgáltatóközpont  30 – 50% fluktuációval küzd, mindent megtesznek azért, hogy megtartsák a jól teljesítő munkavállalókat, ha például eddig jól dolgoztál, de meguntad a feladatkörödet, lehetőséget biztosítanak, hogy átmenj másik területre, csak azért, hogy megtartsanak, ezáltal rövid idő alatt akár több területet is elsajátíthatsz.

  • JÓL MÉRHETŐ TELJESÍTMÉNY

Az SSC-k munkáját a megbízok az ún. Szolgáltatási szint Megállapodásban (SLA) jól meghatározott kulcs teljesítménymutatók (KPI-ok) alapján mérik, ezek jól lebonthatók egyéni teljesítménycélokká, így minden munkavállaló rendszeres objektív visszajelzést kap, és ha folyamatosan kiemelkedően teljesítesz, előbb utóbb kiérdemelsz egy csoportvezetői vagy menedzseri pozíciót.

Az SSC-k árnyoldalai…

Azért tudható, hogy a szolgáltatóközpontokban sem minden fenékig tejfel, nézzük, melyek azok az árnyoldalak, amelyeket érdemes végig gondolnod, mielőtt arra számod el magad, hogy SSC-be jelentkezz.

  • MONOTONITÁS

Bizonyos pozíciókban a munkatársak jól meghatározott folyamatokban meglehetősen egyszerű tranzakciókat hajtanak végre naponta akár több százat, és mindennap ugyanazokat, hétről hétre, hónapról hónapra… Igen kevés lehetőség van arra, hogy bármi ötletet, kreativitást vigyél  a munkába, ha neked erre van igényed, fontold meg, jól fogod-e ebben a munkakörben érezni magad. Persze itt is jelentős különbség lehet SSC és SSC között, érdemes az állásinterjún felderítened, a megpályázott pozícióban mennyi lehetőséged van fejlesztésre, változtatásra.

  • NAGY LÉTSZÁMÚ SZERVEZETEK

Ahogy írtam, több száz sőt inkább több ezer fő dolgozik egy szolgáltatóközpontban, a 30-50% környéki fluktuáció azt jelenti, hogy kb 2-2,5 év alatt kicserélődik a szervezet: miután a napi munkavégzés sok telefonos kommunikációt igényel, a munkatársak hegesztettel dolgoznak, így nagyon kevés lehetőség van emberi kapcsolatok kialakítására a munkatársakkal.

  • ELŐRELÉPÉSI LEHETŐSÉGEK VÁLTOZÓAK

A szolgáltatóközpontok a hatékonyság biztosítása miatt nagyon lapos szervezetek, egy csoportvezetőre kb. 12-15 munkatárs jut, egy menedzserre is 8-10 csoportvezető, ezért igen kiemelkedő teljesítményt kell mutatni ahhoz, hogy 12 ember közül te kapd meg az előléptetést. Vannak olyan SSC-k ahol erre gyorsabban, máshol erre lassabban van lehetőség, tájékozódj az állásinterjún erről.

  • KARRIERÚT

Többször említettem előnyként, hogy ha nincs tapasztalatod,  itt gyorsan megtanulhatsz egy munkakört, ez viszont általában egy munkának csak igen pici része, nem fogsz átfogó ismeretekkel rendelkezni az adott területről, mondok egy példát: ha egész nap szlovák beszállítók számláit rögzíted az SAP-ban, attól te még nem leszel  könyvelő, mert nem ismered a könyvelés vevői számla részét.

Ezért ha például úgy döntesz, hogy vállalati oldalon szeretnéd folytatni a pályafutásodat, akkor számíts rá, hogy nem lesz könnyű a résztapasztalatoddal cégekhez bekerülni, és ha sikerül, rengeteget kell még az adott területen tanulnod ahhoz, hogy „teljesértékű” szakember legyél.

  • NYITOTT IRODÁK

Bár nagyon trendi a környezet, az irodák általában egyterűek, gyakran akár 20 ember is ül a közvetlen környezetedben, ami zavarhatja a koncentrációdat, ha ahhoz szoktál, hogy max. 3-4 ember ül körülötted.

Milyen jelentkezőket keresnek a szolgálatóközpontok?

Több nagy szolgáltatóközpontot is megkerestem, és az iránt érdeklődtem, hogy miért is érdemes SSC-ben dolgozni, milyen árnyoldalai vannak az SSC munkának, milyen készségekkel, ismeretekkel, tapasztalatokkal rendelkező jelentkezőket keresnek.

Két teljesen eltérő szolgáltató központ (AVIS BUDGET és a SYSTEMAX) HR vezetőjét és Üzleti Operációs Vezetőjét kérdeztem arról, milyen tevékenységeket lát el cégük Magyarországon és milyen jelentkezőket várnak:

Zentai István (Systemax) Üzleti Operációs Igazgató:

Zentai István, a Systemax oprációs igazgatója

Zentai István (jobbról), a Systemax operációs igazgatója

„A Systemax Business Services a vállalatcsoport EMEA régiójának támogatását látja el Magyarországról egy közel 400 fős szervezettel. Talán különleges a vállalatban, hogy nemcsak IT, vevőszolgálat, pénzügy, könyvelés, HR adminisztráció, beszerzés, hanem marketing és az ún. inbound-sales területén is kiszolgálja az angol, spanyol, olasz, holland és svéd piacot.

A vállalat dolgozóinak átlagéletkora 25 év, nálunk nagyon sok friss diplomás ÉS egyetemista dolgozik, de tudja azt szoktam mondani, hogy legszívesebben kismamákat, nyugdíj előtt állókat, fogyatékkal élőket alkalmaznék, mert rájuk hosszú távon lehetne számítani, hisz nekünk is, mint minden szolgálatóközpontnak a legnagyobb problémánk a fluktuáció, amelyet azonban 2016-ban jelentősen sikerült lecsökkentenünk.

Jelenleg is van ötven év feletti jól teljesítő munkavállalónk, és épp most gondolkodom azon, hogyan tudnék felvenni egy vak munkavállalót: a billentyűzet és a telefon használata megoldott, az iroda akadálymentesített, a lifthasználat megtanulható, csak azt nem tudom, hogyan tudnám megoldani, hogy lássa a képernyőn, hogy hol is tart a tranzakcióban.

Nekünk a legfontosabb elvárás a nyelvtudás: jól kell tudni angolul, ez alap. Az angol mellett a francia német nyelvtudáson felül igen nagy igény van a ritkább nyelvek ismeretére: svéd, holland, olasz és spanyol nyelvtudásra.

Szakmai ismeretek, tapasztalatot nem várunk el, kiválóan leírt folyamataink és betanítási rendszerünk van, mi mindenre megtanítjuk a jelentkezőket egy hónap alatt.

A hangsúly inkább a személyiségen van: olyan jelentkezőket keresünk, akiknek jó a monotonitástűrésük, eredmény-orientáltak, jó kommunikációs készségekkel rendelkeznek, szívesen beszélnek telefonon, könnyen beilleszkednek egy fiatalos dinamikus környezetbe.”

A Systemax álláshirdetéseit itt éred el.

Erdelics Tímea (AVIS BUDGET GROUP BSC HR igazgató):

Az ABG Budapest Business Support Centre jelenleg több mint 1000 fő munkavállalót foglalkoztat és európai szinten 14 országot támogat az adott ország nyelvén ügyfélszolgálat, pénzügyi szolgáltatások, kereskedelmi támogatói területek, HR és  IT vonalon. Multinacionális szervezetről beszélünk, ahol a munkatársaknak több mint 15%-a külföldről érkezett, 70%-uknak felsőfokú végzettsége van és jelenleg körülbelül 10%-uk még diák.

Az Avis Budget BSC munkatársai

Az Avis Budget BSC fiatalos csapata

A nyelvtudáson kívül nálunk kiemelten fontos a vevőorientált gondolkodás és a folyamatos fejlesztés-fejlődés igénye. Mivel még növekvő és fejlődő központ vagyunk, rengeteg lehetőség van folyamatfejlesztési projektekben részt venni. Olyan embereket várunk, és támogatjuk is ebben őket, akik igénylik a fejlődést, változást, szeretnének gyorsan sokat tanulni, nyitottak az előrelépésre, felelősségi területük növelésére, alakítására.

Nálunk alapérték az együttműködés és az integritás. Fontos a csapatmunka és támogatjuk a szervezeten belüli gyors információáramlást. Nagyon büszkék vagyunk a „Fun Factory” csapatunkra, akik önkéntesen szervezik a céges rendezvényeket és jótékonysági eseményeinket, biztosítva az egész éves jó hangulatot és erősítve az elköteleződést. Szintén aktívak vagyunk a társadalmi felelősségvállalás (CSR) területén is, jelenleg azon dolgozunk, milyen keretek között tudunk majd megváltozott munkaképességű munkavállalók számára hosszú távú munkalehetőséget biztosítani.

Ha megnyílik egy új pozíció, minden esetben először cégen belülről nézünk szét, hogy van-e olyan munkatárs, aki új szakmai kihívást keres. Nagy hangsúlyt fektetünk a tehetségek azonosítására és fejlesztésére, biztosítjuk a megfelelő vezetői készségek fejlesztését is.

A vevőorientált gondolkodás elengedhetetlen azoknál a munkaköröknél, ahol közvetlenül az ügyféllel vagy a partnerországokkal tartja a munkatárs a kapcsolatot. Fontos az a képesség, hogy megfelelő megoldást tudjunk nyújtani az ügyfél számára, és a cég képviselőjeként kimagasló ügyfélélményt szerezzünk. Amennyiben ez megvalósul, annak hosszú távú hatása van a munkatársi elkötelezettségre is.

A „back-office” munkakörökben lehetőség van további munkatapasztalatot szerezni és szakmailag fejlődni a különböző területeken, mint például pénzügy és számvitel, autóflotta kezelés, értékesítés, adatbázis kezelés, vagy riportolás és elemzés.

Szakmai tapasztalatot, illetve szakirányú végzettséget leginkább a pénzügy és könyvelés  területén várunk el az új kollégáktól. Erre a területre akár általánosabb gazdasági végzettséggel, de magabiztos, bizonyított pénzügyi/számviteli felkészültséggel és/vagy tapasztalattal, esetleg mérlegképes könyvelői vizsgával várjuk a jelentkezőket. Az elkövetkezendő 1-2 évben pedig szeretnénk még inkább megerősíteni a gyakornoki programunkat.”

Az AVIS BUDGET GROUP BSC nyitott pozícióira ezen a linken tudsz rákeresni:

A szolgáltatóközpontok, ahogy hallhattátok a szakember szájából is többnyire nem igényelnek szakirányú végzettséget, merthogy 2016-ig nem is létezett ilyen képesítés, az ilyen profilú cégek kiválóan leírt folyamataikra és belső képzési rendszerükre támaszkodva kiemelkedő nyelvtudással rendelkező friss diplomásokat (pl. bölcsészeket), vagy Magyarországon élő esetleg itt tanuló anyanyelvű külföldieket alkalmaznak szeretettel.

Bár mint látjuk a szolgáltatóközpontok nem várnak el releváns szaktudás, tapasztalatot, 2016-ban már több oktatási intézmény is felismerte, hogy van üzleti potenciál az ilyen képzésekben, ezért először az Edutus Főiskolán, majd a SZTE Gazdaságtudományi Karán indult SSC Basic képzés, melyen fizetős képzés keretében néhány szemeszter alatt elsajátíthatják a jelentkezők az SSC munka alapjait.

Konklúzió

Ha tehát jó nyelvtudással rendelkezel, szívesen tanulnál új szakterületet, fontos, hogy biztos megélhetést nyújtó munkahelyed legyen, és képesnek érzed magad, hogy beilleszkedj egy fiatalos, dinamikus magas teljesítményelvárásokat támasztó környezetbe, ahol viszont meg is becsülik a munkádat, próbáld ki magad az SSC területen.

Jelentős különbségek lehetnek azonban a vállalati kultúrában, a feladatok leszabályozottságában, a feladat monotonitásában, ezért mielőtt döntést hozol, szerezz minél több információt az adott szolgáltatóközpontról, a megpályázott feladatról, mert itt sem fekete-fehér a világ: nem mondhatjuk azt, hogy az SSC munka ilyen vagy olyan – mindenhol más.

Sok sikert kívánok az álláskereséshez!

Bartos Marianna

u.i. Ha úgy érzed, hogy személyes segítségedre lenne szükség a következő állásod megtalálásában vagy a pályád irányának meghatározásában, fordulj hozzám bizalommal. Négyszemközti személyes tanácsadást ezen az oldalon tudsz igényelni >>

A szerzőről

Bartos Marianna

Mariann a Gerilla Önéletrajz Műhely szenior karrier-tanácsadója. Több, mint 20 éves, multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal rendelkezik. Ebből 10 évet olyan vállalatok személyzeti igazgatójaként töltött, mint például a Rauch, a Sió-Eckes és a Johnson & Johnson. A HR terület első számú vezetőjeként már több ezer önéletrajzot nézett át, és százas nagyságrendben választott ki kollégákat a fizikai területtől a felső-vezetői szintig. Biztos lehetsz benne, hogy Mariann személyében olyan HR szakembertől tanulhatsz, aki a munkáltatói oldalon is hatalmas tapasztalatot szerzett, ugyanakkor a legmodernebb önéletrajzírás- és álláskeresési technikák terén is nagy jártassággal rendelkezik.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!

A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.


Glam
2016. december 2. péntek 14:01

Nagyon hasznos, jól megírt cikk, köszönöm :)

Válasz

Mimi
2016. december 5. hétfő 18:02

Én is SSC-ben dolgozom, szeretem, és aki felvett ide, még mindig gondozza a karrieremet és számíthatok a segítségére. Fantasztikus, sosem gondoltam volna, hogy egy ilyen nagy szervezetnél ennyire támogató tud lenni egy menedzser a sok-sok feladata mellett.

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. december 6. kedd 17:10

    Nagyon örülök, hogy neked is jó tapasztalatod van erről a szektorról, remélem másoknak is meghoztuk a kedvet hozzá!

    Válasz

Szilágyi Zsolt
2017. április 30. vasárnap 13:57

Nagyon tetszett ez a cikk, szívesen olvasnék még ebben a témában.
Köszönjük.

Válasz

Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája
Ingyenes e-book tanulmány
A pályázók 99%-a 5 tipikus hibán bukik el. Ha figyelsz arra, hogy ezeket a hibákat NE kövesd el, akkor:
  • biztosan NEM KERÜL rögtön a KUKÁBA a pályázatod,
  • az ÖNÉLETRAJZODDAL KI FOGSZ TŰNNI a tömegből,
  • MEGNYERED a toborzók figyelmét,
  • és TÖBB ÁLLÁSINTERJÚRA fognak behívni.
Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája e-book

Gerilla Önéletrajz Tippek

Ingyenes önéletrajzíró tanfolyam ajándék tanulmánnyal. Kérd el most!

Kérlek, add meg a keresztneved!
Kérlek, add meg az email címed!