Dolgozz kevesebbet és legyél sikeresebb!

Írta: Bartos Marianna  |  2016. május 25.  |  c 22 hozzászólás

Lesd el az életművészek egyik nagy titkát, amivel sikeresebb lehetsz a munkádban úgy, hogy közben még kevesebbet is dolgozol.

Dolgozz kevesebbet | Gerilla Önéletrajz Műhely

Évek óta rendszeresen olvashatjuk felmérésekben, hogy Magyarországon dolgoznak a legtöbbet a munkavállalók nemzetközi összehasonlításban. Ugyanilyen érdekes megállapítása ezeknek a felméréseknek, hogy a munkánk hatékonysága és termelékenysége mégis alacsony. Vajon miért?

Mielőtt kifejtem a választ, hadd meséljek el egy meghatározó személyes történetet.

Az egyik előző munkahelyemen, egy nagy multinacionális cégnél, ahol HR vezetőként dolgoztam, volt egy nagyon tehetséges kollégám, nevezzük őt most Árpádnak. Árpád nagyon okos, szakmailag felkészült, határozott, de humánus középvezető volt. Arról volt híres, hogy míg a munkatársak nagy része 11-12 órát dolgozott, ő pontban 9-re ért be, de a munkaidő végén, 17:30-kor minden nap befejezte a munkát. Simán hazament 17:30-kor, míg az osztályán és más osztályokon is szinte mindenki órákat túlórázott.

Persze ezért Árpád nem volt túl népszerű, mások irigyelték, és „életművésznek” tartották. Már csak azért is, mert mindezek ellenére Árpád nagyon eredményes és sikeres volt. A közös munkahelyünkön is gyorsan ívelt felfelé a pályája, jelenleg pedig egy másik nagy multinacionális cég regionális ügyvezető igazgatói pozícióját tölti be.

Mit csinált ő kiemelkedően?

Hogyan tudott kiemelkedően sikeres lenni valaki túlórázás és túlhajszoltság nélkül, miközben ez volt az átlag és a kimondatlan elvárás egy cégnél?

Természetesen Árpádnak több területen is ügyesnek kellett lennie, mind vezetőként, mind szakmai kérdésekben, de én egyetlen tulajdonságát mégis kiemelném.

Gyakran mondott NEM-et.

Élénken emlékszem, hogy a legtöbb olyan kérést illetve kérdést egyből elutasította, ami nem tartozott szűken véve a munkájához.

A másik oldalon viszont megrögzött fókusszal dolgozott azokon a területeken, amiért őt számon kérték, ami a munkakör- és a teljesítmény elvárásokban szerepelt.

És így utólag visszanézve úgy látom, hogy ez volt az egyik legfontosabb tulajdonsága, ami a sikereit lehetővé tette.

A legtöbben ugyanis nem tudunk, vagy nem szeretünk nemet mondani. Gondolj csak bele, Te is hány és hány olyan kérést kapsz kollégáktól, ügyfelektől, beszállítóktól, partnerektől, amik szűken véve nem tartoznak a felelősségi körödbe. Egy nagyobb cégnél számtalan olyan projekt, munkacsoport és miegymás szerveződik, amelyek összeadódva értékes munkaórákat és munkanapokat visznek el.

Te pedig segítesz, közreműködsz, szerepet vállalsz, mert hát ugye fontos a csapatmunka, és ez az elvárás – gondolod.

Dolgozz kevesebbet | Gerilla Önéletrajz Műhely

Ennek az ára azonban komoly hatékonyságvesztés. Elég csak a plusz kérésekkel járó megbeszéléseket és emaileket említenem. Nemzetközi felmérések szerint a munkavállalók átlagosan a munkaidejük 15%-át töltik emailezéssel, a megbeszélések, meetingek pedig a munkaidő egyharmadát is elvihetik.

Ezeknek egy jó része azonban nem tartozik a szűken vett munkakörünkhöz, amitől például az éves bónuszunk és a teljesítményértékelésünk is függ.

Gyakrabban kellene nemet mondanunk, de ez a legtöbbünknek gondot okoz.

Miért olyan nehéz NEM-et mondani?

A 21. század erőteljesen „IGEN” kultúra. Az igenhez általában pozitív tartalmak tartoznak: az „Igen, meg tudjuk csinálni!” szlogennel az USA-ban választást lehetett nyerni, azokat az embereket, akik sokszor mondanak IGEN-t sokkal nyitottabbnak, pozitívabbnak, segítőkészebbnek tartják.

Márpedig napjainkban az emberek mind a magánéletben, mind a munkában szeretetért, elismerésért és figyelemért küzdenek, arra törekszenek, hogy jónak és szerethetőnek érezzék magukat.

Érthető, ha Te is hajlamos vagy igent mondani, hisz milyen jól esik, hogy Te vagy az, aki mindent megold. Nincs is annál jobb érzés, mint amikor valaki rád mosolyog, és azt mondja: „Mi lenne velem nélküled! Valóban, a sok IGEN-ért cserébe csupa-csupa azonnali pozitív visszajelzést kapunk, amiből oly kevés van az életünkben.

Ezzel csak egy bökkenő van…

A következmények

Minden ügyfelemnél, ismerősömnél, aki hasonló „támogató” beállítottsággal rendelkezik, azt tapasztalom, hogy bár sok embert boldoggá tesznek, maguk folyamatosan szenvednek.

Hogy mitől?

  • Ők azok, akik folyamatosan sokat, sokáig dolgoznak, sokszor éveken keresztül cipelik a ki nem vett szabadságukat.
  • Miután olyan emberek, akik szeretnek minőségi munkát végezni, egyre több frusztrációt élnek meg amiatt, hogy folyamatos kompromisszumot kell kötniük az elvégzett munka minőségét illetően.
  • Keveset, akár hónapokon, éveken keresztül csak napi pár órát alszanak.
  • Megszűnnek a társas kapcsolataik, barátaikkal nem, vagy csak alig tartják a kapcsolatot, társas érintkezésük kimerül a hazafelé az autóban elbonyolított néhány perces telefonbeszélgetésben.
  • Társuk és gyermekeik esténként egy-két órára részesülnek belőlük, sokszor a család ágyba kerülése után újra előkerül a laptop és éjszakába nyúlóan folyik a munka tovább.
  • Egyre inkább túlterheltnek, frusztráltnak érzik magukat és kilátástalannak élik meg helyzetüket.

Van kiút?

A helyzet elkeserítő, de nem reménytelen, viszont egész biztosan gyökeres változásokat igényel Tőled…

Meg kell tanulnod NEM-et mondani!

Nem lesz könnyű, mert persze sem a munkában, sem a magánéletedben nem akarod, hogy olyan embernek tartsanak, aki nem csapatjátékos, akivel nem lehet együtt dolgozni, akire nem lehet számítani.

Úgy kell megtanulnod NEM-et mondani, hogy közben megőrizd integritásodat és a kapcsolataidat.

A több mint 10 éves HR igazgatói tapasztalatom alapján összegyűjtöttem Neked a legjobb stratégiákat, hogy könnyebben NEM-et tudj mondani.

Letölthető önéletrajz-minta

10 tipp, amellyel hatékonyan tudsz NEM-et mondani:

1.) Mérlegeld a kérést

Mielőtt válaszolnál egy kérésre várj egy kicsit, hogy átgondolhasd a döntésedet. A válaszadás előtt mérd fel, hogy a megfogalmazott kérés mennyi időt, energiát, munkát igényel tőled, rendelkezel-e a megfelelő kompetenciákkal a feladat elvégzéséhez. Ez azért szükséges, hogy tényszerűen alá tudd támasztani, miért NEM tudod a munkát elvégezni.

2.) Mérd fel a NEM-ed szakmai és emberi következményeit

Mielőtt döntesz, a feladat idő- és erőforrásigénye, valamint saját feladataid listázása mellett végig kell gondolnod, milyen hatással lehet a kapcsolataidra, szakmai előmeneteledre a kérés elutasítása. Előfordulhat, hogy ugyan kevés időd van, de ha olyan kollégádnak kell segíteni, aki már kihúzott korábban a pácból, ezért érdemes mégis megfontolni az IGEN-t.

Csak azért viszont, mert azt gondolod, hogy sérülhet valakivel a személyes kapcsolatod, sose mondj IGEN-t. Nagy a veszélye ugyanis, hogy rákapnak és ezentúl folyamatosan érkeznek majd a segítségkérések. Vezetőként is ez az egyik legfontosabb képesség, amit saját és csapatod érdekében el kell hogy sajátíts, mert ha ezt nem tanulod meg, szem elől téveszted  saját egyéni és szakmai céljaidat, ami viszont akadályozhatja szakmai előmeneteledet.

3.) Tegyél fel kérdéseket

Amikor nem tervezett feladattal lepnek meg a kollégáid, a főnököd, érdemes sokat kérdezned. Tudd meg, miért éppen rád gondoltak,  tájékozódj a nagyobb képről, azaz tudd meg, milyen célból kell az adott feladatot elvégezni, mennyire fontos ez a feladat, miért éppen arra a határidőre kell elkészülni, mit gondol a kérést megfogalmazó, mennyi az adott feladat elvégzésének időigénye… Ha ezeket a kérdéseket felteszed, már előkészíted a következő lépést.

4.) Ajánlj alternatívákat

Ha a feladatban van mozgástér, a visszautasítás nem feltétlenül jelent NEM-et: Mondd el például, hogy amennyiben nem is a kért határidőre, mikorra tudnád elvégezni a feladatot, felvetheted esetleg azt, hogy melyik részét tudod Te megcsinálni a kért időpontra, és ki az, aki esetleg a feladat másik részét képes elvégezni. Javaslatot tehetsz esetleg arra is, ki tud rajtad kívül még segíteni. Tegyél ajánlatot: Ha a másik fél tud neked segíteni a feladat egy részében, akkor a többi részét Te vállalod.

5.) Mondj nemet személyesen

Ha úgy látod, hogy a feladatot adott formában, adott határidőre a saját prioritásaid miatt nem tudod vállalni, mondj NEM-et személyesen. Az emailes kommunikáció személytelen, rideg sokszor elutasítóan hangzik, ezért javaslom, hogy ha egy irodában dolgoztok, sétálj oda a kollégádhoz, főnöködhöz, és mondd el személyesen, miért nem tudsz neki most segíteni. Ha nem egy helyen dolgoztok, hívd fel telefonon, mert a szóbeli kommunikáció sokkal árnyaltabb, személyesebb, mint az írásbeli elutasítás.

6.) Légy egyenes a kommunikációban

Amikor NEM-et mondasz, légy egyenes, őszinte és konkrét a beszélgetésben, fogalmazd meg tényszerűen miért nem tudsz a kérésre igent mondani. Ne kertelj, ne beszélj mellé!

7.) Ne menj bele a részletekbe

Talán hallottad már, hogy a rossz érvek aláássák a jó érveket, ezért ne próbálj a NEM indoklása során sok tényezőt felsorolni, inkább mondd el azt a 2-3 legfontosabb szempontot, ami alapján úgy ítéled meg, hogy nem tudod a kérést teljesíteni. Ha kiteríted az egész naptáradat, könnyen belesétálhatsz abba a csapdába, hogy a főnököd megtalálja abban azt a lyukat, amikor pont elvégezheted a feladatot.

8.) Ne halogasd a NEM-et

Akkor hozod igazán nehéz helyzetbe a kérést megfogalmazót, ha sokáig húzod, halasztod a válaszadást, ezért lehetőleg mérlegeld gyorsan a kérdést, és mondj rövid határidőn belül NEM-et, ezzel ugyanis lehetővé teszed a másik számára, hogy mástól segítséget kérve időben elvégezze a feladatot

9.) Ne légy mogorva, de kerüld el a túlzott kedvességet

A kommunikáció során legyél empatikus, de az álláspontodat kommunikáld határozottan, mert a túl „soft” stílus esetén a másik fél azt érezheti, hogy a döntésed nem szilárd, és ezzel csak további győzködésbe torkollik a megbeszélés.

10.) Kérj segítséget a prioritások meghatározásában

Amennyiben a főnököd, vagy a szervezeti hierarchiában feletted álló kér meg „visszautasíthatatlanul” egy feladat elvégzésére, kérd meg a főnöködet, hogy segítsen meghatározni a prioritásokat: jelezd neki, hogy a jelenlegi feladataid mellett nem tudsz eleget tenni a kérésnek, de ha valamely feladatot nem, vagy nem akkorra kell elvégezned, természetesen szívesen eleget megcsinálod azt a feladatot, amire éppen megkér.

Természetesen következetesen NEM-et mondani csak akkor lehet, hogyha a felettesed és kollégáid azt látják rólad, hogy folyamatosan magas szinten teljesítesz, munkaidőd hatékonyan kihasználod, leggyakrabban nem a konyhában, a dohányzóban, esetleg a Facebookon látni téged, mert ebben az esetben nem tudod hitelesen képviselni az álláspontodat, hogy miért nem vállalod az extra feladatot.

Ha azonban Te lelkiismeretesen végzed a munkádat – sőt túlterhelt vagy, és rendszeresen túlórázol -, akkor igenis kötelező az eddigieknél gyakrabban NEM-et mondanod.

Ezzel ugyanis megvéded egyrészt saját magad, másrészt véded azokat a szűken vett felelősségeket, amiért Téged számon fognak kérni. Ezt csinálta mesteri szinten a cikk elején említett Árpád kollégám is. És minél sikeresebb lett a munkájában, annál könnyebben fogadták el tőle a NEM-et.

Biztos vagyok benne, hogy ha Neked is több időd lesz és jobban tudsz összpontosítani a szűken vett feladataidra, akkor eredményesebb és sikeresebb leszel. De mindenképp kiegyensúlyozottabb és boldogabb!

Te mennyire könnyen tudsz NEM-et mondani?

Milyen egyéni stratégiád van arra, hogy a megfelelő prioritások mentén dolgozz úgy, hogy a főnököd is elégedett legyen, sikeres is legyél, és jól tudd menedzselni az idődet? Megköszönöm, ha megosztod velem a tapasztalataidat lentebb, hozzászólás formájában!

Üdvözlettel,
Bartos Marianna

u.i. Nem tudom láttad-e már, hogy letölthető a cégvezetőnk, Baráth András önéletrajz-szakértő önéletrajza. Ha Neked is szükséged van egy jól működő önéletrajz-mintára, akkor klikk ide, és töltsd most le most ingyenesen.>>

A szerzőről

Bartos Marianna

Mariann a Gerilla Önéletrajz Műhely szenior karrier-tanácsadójaként dolgozott éveken keresztül. Több, mint 20 éves, multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal rendelkezik. Ebből 10 évet olyan vállalatok személyzeti igazgatójaként töltött, mint például a Rauch, a Sió-Eckes vagy a Johnson & Johnson, és jelenleg is HR vezetőként dolgozik. Biztos lehetsz benne, hogy Mariann cikkeiben olyan HR szakember tanácsait olvashatod, aki a munkáltatói oldalon is hatalmas tapasztalatot szerzett, ugyanakkor a legmodernebb önéletrajzírás- és álláskeresési technikák terén is nagy jártassággal rendelkezik.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!

A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.


Lajos
2016. május 26. csütörtök 02:31

Kedves Mariann

Nagyon örülök ennek a cikknek és sokmidenben magamra ismetem. Az említett technikával megpróbálom erősíteni a NEM mondási képességemet.További hasonló cikket kívánok önnek és magunknak akik olvassák .
Szép napot kívánok mindenkinek.
Lajos

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 26. csütörtök 09:25

    Kedves Lajos!
    Örülök, hogy hasznosnak találtad a cikket, és remélem sikeresen alkalmazod a tippeket!
    Köszönjük az elismerést :-)!

    Válasz

Norbert
2016. május 26. csütörtök 15:31

Kedves Mariann!

Tényleg szuper cikk! Köszi!

Üdv,
Norbert

Ui.: A legérdekesebb, hogy amikor NEM-et mondok néha és tényleg nem csinálom meg, meg vannak sértődve.

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 27. péntek 10:23

    Köszönjük Norbert a dícséretet <3!

    Válasz

Tünde
2016. május 26. csütörtök 17:08

Kedves Marianna!
Köszönöm, érdekes cikk volt!
Azt gondolom azonban, hogy ezeket a jó tippeket csak bizonyos beosztásokban, illetve vezetői szinteken lehet alkalmazni. Beosztottként szerintem nem igazán. Az én munkahelyemen biztosan nem. Elképzeltem, ahogyan NEM-et mondok a főnökömnek, még ha bármilyen udvariasan és indokoltan is tenném. :-)
Üdvözlettel: Tünde

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 27. péntek 10:25

    Kedves Tünde! Azt gondolom , hogy mindannyian még vezetőként is beosztottak is vagyunk, ezért mindenkinek kell nemet mondania, a trükkök, amiket megosztottam veletek épp arról szólnak, hogy lehet ezt úgy csinálni, hogy sem az emberi kapcsolataink, se a szakmai elismertségünk ne sérüljön, próbálj ki egyet-kettőt közülük!

    Válasz

      Tünde
      2016. május 27. péntek 18:57

      Kedves Marianna!
      Igazad van, figyelmen kívül hagytam, hogy a vezetőknek is van főnökük. :-)
      De mint írtam, az ötleteid tetszenek, és megfogadom a javaslatodat is, kipróbálok majd néhányat, hátha tévedtem és mégis működik még az én munkahelyem is. :-)
      T.

dr. Pékh Gyula
2016. május 26. csütörtök 17:18

Kedves Mariann!

Minden szava igaz. Megtoldanám azzal, hogy van olyan főnök, aki nem a szakmai érdemei miatt lett főnök... Ezek azok akik általában elvárják, hogy a környezetük túlórázzon, csak úgymint ők. A probléma csak az, hogy az idejüket nem hasznos munkával töltik, csak fontoskodnak..., és egyébként "mindig bent" vannak a cégnél..., mert hogy nélkülözhetetlenek. Általában az ilyennek fogalma sincsen arról, hogy a környezetében lévő beosztottak mit is csinálnak, mert hogy soha sem csinálta, de korán jön és későn megy... Az ilyennek nehéz és veszélyes NEM-et mondani.

Kézcsókkal, dr. Pékh Gyula

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 27. péntek 10:29

    Kedves Gyula! Igen tudom, miről beszélsz... Nekem is volt ilyen főnököm... Ilyenkor hosszú távon valóban el kell azon gondolkoznunk, hogy érdemes-e egy ilyen munkahelyen maradni, ha igen akkor meddig. A lényeg az, hogy erről tudatos döntést hozzunk, mert akkor tisztában vagyunk vele, mit és miért és meddig áldozunk fel, és ezzel elkerüljük, hogy ez az állapot állandósuljon, és csak belül szenvedjünk miatta.

    Válasz

Csekeő Ervin
2016. május 26. csütörtök 19:23

Kedves Marianna.
Szenzációs a cikk. Az egyik legnagyobb problémámra tapintottál rá. Nem tudok nemet mondani. Mindig arra gondolok, hogy nem akarok azokra a kollégáimra hasonlítani, akik ahelyett, hogy egy - egy feladat megoldásán törnék a fejüket, mindig azon spekulálnak, hogy mit miért nem tudnak megoldani!
Így aztán a sok csipp - csupp szívességből elvégzett feladat miatt a saját dolgaimmal mindig késésben vagyok.
De nem tudok nemet mondani a könyvügynöknek, a dezodor árusnak és a kéregetőknek sem! Komoly összegre rúg az a pénz, amit tőlem az aluljárókban és hasonló kéregető-helyeken kiénekelnek!
Valóban "önvédelemből" meg kell tanulnom nemet mondani!
Köszönöm kedves Marianna, hogy felhívtad erre a javítandó szokásomra a figyelmem!
Szívélyes üdv., szia Ervin

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 27. péntek 10:30

    Kedves Ervin! Sok sikert hozzá, és örülök, hogy felismerted, hogy saját magad érdekében változtass ezen !!!!

    Válasz

Tamás
2016. május 26. csütörtök 22:17

Kedves Marianna, Tiszta szívből gratulálok a cikkhez, ügyesen megfogta a lényeget. Egy részletet sztem jó lenne kiemelni. Kevesebb tapasztalattal rendelkező olvasókat ne vigyen félre, a NEM módszer akkor hatékony ha legalább 2-5 éve azonos cégnél dolgozik. Ettől eltérő estetben visszaüt, nem hiteles. Üdv Tamás

Válasz

Farkas László
2016. május 26. csütörtök 23:53

Kedves Marianna!
Köszönjük a hasznos cikket!

Ugyanerről a témáról szól Henry Cloud: Határaink című műve, mely magyarul a Harmat kiadónál jelent meg, csak az életünk többi területére is vonatkoztatva. Nagyon ajánlom mindenkinek!

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 30. hétfő 15:35

    Kedves László! Köszönöm a tippet, ezt a könyvet én sem ismerem, meg fogom nézni :-)!

    Válasz

Szabó Eszter
2016. május 27. péntek 10:36

Kedves Marianna!

Nagyon hasznos a cikk, ún. "segítő foglalkozásokat" űzőknek meg különösen. Tapasztalhattam, hogy a túlvállalás hamar kimerültséghez vezethet. A legfontosabb talán a prioroitások felállítása és a delegálás, mert ezzel valóban segítünk. Sokszor a "jó kapcsolatok ápolása" miatt nem merünk nemet mondani, holott lehetne. Valóban, egy "nem" még akár sikert is hozhat a konyhára :-)

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 30. hétfő 15:39

    Kedves Eszter! Igen, az én családomban is vannak nagyon lelkiismeretes "segítő foglalkozásúak" akikről a mintát vettem, "a betegek számítanak rám" - mondják és ezért gyakran túlhajszolják magukat. Maximálisan egyetértek vele, hogy a prioritások kezelése és a delegálás fontos: muszáj, hogy bízzunk abban, hogy más is meg tudja közel olyan jól csinálni a feladatot, mint mi, és igenis nekünk is jár a pihenés!

    Válasz

csáki györgy
2016. május 27. péntek 22:06

Én már kétszer mondtam nemet a fönökömnek . Kijelentette hogy a harmadiknál kirug.
Én nem félek töle,csak nekem már nehezebb elhejezkedni mivel 5-évem van a nyugdijig.
A közmondás ugy mondja a remény hal meg utoljára.Ezért nem félek állást változtatni.Üdvözlettel Csáki György.

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 30. hétfő 15:43

    Kedves György! Remélem nem fog bekövetkezni a 3. eset, mert szerintem a NEM-et is lehet nagyon diplomatikusan és szépen megfogalmazni. Ha tényleg úgy látod, hogy nem tudod megcsinálni a kért feladatot, javaslom -ahogy a cikkben is leírtam- , hogy kérj tőle segítséget a prioritások meghatározásában, mondj igent, azaz mondd azt, hogy szívesen eleget teszel a kérésének, csak segítsen meghatározni, hogy akkor mi legyen az amivel nem foglalkozol, vagy mi az, ami esetleg későbbre is elkészülhet. Tedd vissza az ő vállára a majmot ;-)

    Válasz

Viktoria-en
2016. május 28. szombat 13:38

Sziasztok, jo a cikk, de ez fugg attol is, milyen munkakorben dolgozik az illeto, aki nemet mond.

Asszisztenskent igencsak nehez helyzetben van valaki, hiszen tole varnak el mindenhol extrat, csip-csup segitseget, hiaba van egy-ket sajat projektje is akar. Es hiaba nincs idod, ha az irodaban altalaban mindenkit befognak, te sem huzhatod ki magad.

Arrol meg nem is beszelve, hogy talan nem mindenkinek van sajnos lehetosege a munkakori leirasra hivatkozni annak teljes hianyaban. Nem tudom, az torveny szerint kotelezo-e, ugyan mar tobbszor jelentettem/kervenyeztem kulonbozo szinten allo fonokeimnel, majd a legnagyobb kozolte, az neki sincs...

De csak emiatt nem fogom otthagyni az allasomat.

Csak megnehezitik a nemet mondast.

Válasz

Varga Gabriella
2016. május 30. hétfő 14:11

Tisztelt Marianna!

Tetszett a cikk! Pár éve voltam egy továbbképzésen ahol az előadó - sajnos a nevére már nem emlékszem- ezt a helyzetet úgy szemléltette, hogy a kollégák átadják nekünk a "majmaikat" mert tudják, mi vagyunk azok, akik nem tudnak NEM - et mondni, haza mennek, mi maradunk és cipeljük a majmokat.
Én főnövérként dolgozom, sokszor át veszem a kollégák "majmait", mert úgy gondolom azért kértek meg engem mert ők nem tudják megoldani a helyzetet, a saját munkámat pedig viszem haza....
Amikor már halmozódnak a feladatok akkor szoktam viccelni, hogy már elég a "majmokból" átadom másnak......
Szóval ismerem a érzést , a helyzetet nehéz ebből kilépni!
A Nem-et mondás 10 tippjét megfontolandónak tartom, bár szerintem nagyon nehéz alkalmazni.

Üdvözlettel: Gabi

Válasz

    Bartos Marianna
    2016. május 30. hétfő 15:51

    Kedves Gabi! Ismerem és megértem az érzéseidet, talán egy dologban tévedsz: az emberek nem CSAK azért kérnek meg valamire, mert ők nem tudják megoldani a problémát, hanem azért mert így kényelmesebb, hisz TE úgyis mindig megoldod... És ha valóban igen, akkor ehhez szépen hozzászoknak... A javaslatom az, hogy ahelyett, hogy átvállalnád, tanító szándékkal oldjátok meg közösen a feladatot, vezesd te a kollégát a megoldás felé sok-sok kérdéssel. Ez az elején nagyon időigényes, valószínűleg kétszer annyi időbe kerül, mintha egyedül megoldanád, de van egy vitathatatalan előnye: megtanulnak gondolkodni a kollégák, és szép lassan egyedül is megoldják a problémák többségét. Te pedig foglalkozhatsz a saját feladataiddal is. A coaching és a beosztottak fejlesztése azért is fontos, mert ez az egyik legfontosabb és legszebb vezetői feladat! Kezdd el, és hidd el működni fog!!!

    Válasz

Dratsay Géza
2016. május 31. kedd 01:30

Ennek a módszernek a megvalósíthatósága azon múlik, hogy az illető munka- ill. felelősségi köre egyértelműen definiálva legyen. De mit tegyen egy olyan alkalmazott, akinek a munkahelyén minden egyes munkaköri leírás utolsó mondata az, hogy és ezen kívül bármi, amivel a munkahelyi vezetője / egyéb felettese megbízza? Mit tegyen az, aki tudja, hogy ha nem végzi el a nyilvánvalóan szükséges munkát, - bár nem munkaköri kötelessége a feladat, de rajta kívül nincs a cégnél, aki el tudja végezni - akkor egy komplett gyártósor áll le feltételhiány miatt? Mit tegyen az, aki olyan munkahelyen dolgozik, ahol nincs megszervezve a munkakörök helyettesítése és emiatt szabadságra is alig mer elmenni, mert a felelősségi köre például alapanyag-ellátás - tehát egy váratlan anyaghiány miatt akár kollégáinak tucatjait küldhetik kényszerszabadságra? Ezek a munkavállalók hogyan számolnak el (akár maguknak) a munkaidejükkel?
Tudjuk: Elvileg életbe lép a korábbi cikk, melyből megtudhatjuk, hogy ha a munkáltató inkorrekt, akkor legjobb, ha ott hagyjuk.
De hát mifelénk (lehet, hogy csak az én híreim ilyen pesszimisták?) nem a korrektül megszervezett, egyértelműen definiált felelősségű munkakörökre épülő szervezetek jelentik a munkahelyek többségét! Ahol meg a szervezettség helyett a kötelességtudat és szolidaritás a szervezet motorja, ott határozottan utálatos az a figura, aki pontosan tudja, hogy mi NEM az ő dolga.

Válasz

Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája
Ingyenes e-book tanulmány
A pályázók 99%-a 5 tipikus hibán bukik el. Ha figyelsz arra, hogy ezeket a hibákat NE kövesd el, akkor:
  • biztosan NEM KERÜL rögtön a KUKÁBA a pályázatod,
  • az ÖNÉLETRAJZODDAL KI FOGSZ TŰNNI a tömegből,
  • MEGNYERED a toborzók figyelmét,
  • és TÖBB ÁLLÁSINTERJÚRA fognak behívni.
Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája e-book

Gerilla Önéletrajz Tippek

Ingyenes önéletrajzíró tanfolyam ajándék tanulmánnyal. Kérd el most!

Kérlek, add meg a keresztneved!
Kérlek, add meg az email címed!