Forradalmi változások az internetes álláskeresésben

Írta: Baráth András  |  2016. szeptember 07.  |  c 3 hozzászólás

Hogyan változott meg az internetes álláskeresés az elmúlt néhány évben, és hogyan profitálhatsz ebből a változásból? Fontos újdonságok nem csak álláskeresőknek…

új internetes álláskeresési technikák

Izgalmas időket élünk. Két hónapja jelentették be, hogy a világ legnagyobb szoftvercége, a Microsoft felvásárolja a világ legnagyobb üzleti közösségi oldalát, a LinkedIn-t. A LinkedIn-t ugyanis mindenki így ismeri: az üzleti közösségi oldal. Pedig ha így nézük rá, akkor elsiklunk a lényeg felett.

Kevesen tudják ugyanis, hogy a LinkedIn valójában a világ legnagyobb toborzási szolgáltatója. A LinkedIn árbevételének ugyanis kétharmada, mintegy kétmilliárd dollár toborzási szolgáltatásokból származik. Ez ráadásul a cég leggyorsabban növekvő üzletága, ami rendkívül dinamikusan, kb. 40%-kal nőtt 2015-ben.

Dinamikusan nő az alternatív internetes toborzási szolgáltatások szerepe

De miért fontos a LinkedIn felvásárlásáról szóló hír minden álláskeresőnek és minden állásban lévő szakembernek? Még itt a világ másik felén, Magyarországon is?

Elsősorban azért, mert ez a fejlemény jól mutatja, milyen gyors és nagy átalakulások mennek végbe az internetes toborzási szolgáltatások terén. Csak hadd mondjak egy rendkívül szemléletes példát:

A Microsoft 26 milliárd dollárért vásárolja fel a LinkedIn-t, és ha az árbevétel-részesedés alapján számolunk, akkor a toborzás üzletág értéke ebből legalább 16 milliárd dollárt képvisel. Ezzel szemben tudod, mennyit ér a világ legnagyobb hagyományos állásportál-hálózata, a Monster, ami Magyarországon is jelen van?

Nos, a New York-i Értéktőzsdén jegyzett Monster Worldwide Inc. cégértéke mindössze 335 millió dollár, azaz kevesebb mint 2%-a a LinkedIn tőzsdei értékének! A Monster az elmúlt 10 évben elvesztette a tőzsdei értékének 90%-át. Csökken az árbevétele, és erősen veszteséges. A LinkedIn pedig szárnyal, növekszik, és rekord összegért vásárolta fel a Microsoft.

A Monster részvényárfolyama

Az internetes állásportálokat üzemeltető Monster Worldwide Inc. részvényárfolyamának alakulása az elmúlt 10 évben

Hogyan profitálhatsz az új trendből?

Ezek a példák jól mutatják a trendeket, amik itthon is egyre érezhetőbbek. A hagyományos állásportálok dominanciája kezd megszűnni, és egyre jelentősebb részt képviselnek az alternatív internetes toborzási eszközök, és szolgáltatók.

Biztosan Te is tapasztalod, hogy az internetes állásportálok nem elég hatékonyak. Ha nem pörög a gazdaság, akkor rengeteg álláskereső bújja az állásportálok ajánlatait, és viszonylag alacsony a hirdető cégek száma. A válság során és az azt követő néhány évben tucatszámra küldhetted a pályázataidat, alig kaptál visszajelzést.

Most pedig, amikor végre beindult a munkaerőpiac, a cégek adnak fel rengeteg hirdetést, most az álláskeresők érdeklődése alábbhagyott. Idén már a cégek szenvednek attól, hogy nem jön be elegendő számú és minőségű jelentkezés az álláshirdetéseikre, pedig egy vagyont fizetnek értük.

Ezzel szemben például a LinkedIn-en az állásban lévő szakembereket is meg lehet szólítani, ezért a munkaerő-piaci fellendülés mellett hatékonyabban működik. Ezt én magam is tapasztaltam: a cégünk dohányzás leszokás üzletágához kerestünk egy új munkatársat augusztusban, és mind a piacvezető állásportálon, mind a LinkedIn-en hirdettünk. Még engem is meglepett a különbség…

A LinkedIn-en ugyanis jóval több és értékesebb jelentkezést kaptunk – közülük került ki a győztes jelölt is, szeptember elsején kezdett nálunk dolgozni. De nemcsak a LinkedIn jelenti ám az újdonságot.

A LinkedIn mellett egyéb webes álláskeresési technikák is fejlődnek

Talán már Te is találkoztál a Facebookon is álláshirdetéssel. Nos, mi is szoktunk új munkatársat keresni a Facebookon, és az elmúlt 2 évben szerintem legalább annyi munkatársat vettünk fel Facebookos álláshirdetések segítségével, mint állásportálokon feladott álláshirdetésekkel – töredék áron.

Persze nem akarom, és nem is lehet leírni az állásportálokat sem, hiszen például a piacvezető Profession állásportál továbbra is nagy súlyt képvisel a magyar munkaerőpiacon. Talán azért is, mert ők is sokat fejlesztenek, és egyre több web2-es technikát alkalmaznak. Erre jó példa, hogy már a Profession adatlapodat is össze tudod kötni a LinkedIn vagy Facebook adatlapoddal, és így könnyen meg tudod nézni, hogy egy álláshirdetést feladó cégnél dolgozik-e ismerősöd.

Az üzenet szerintem egyértelmű. Egyre hatékonyabbak, és ezért a cégek körében egyre népszerűbbek az alternatív internetes toborzási technikák, ezért Neked is egyre több figyelmet és energiát kell arra szánnod, hogy ezekkel a lehetőségekkel tisztában legyél.

Aki kimarad, az lemarad…

Az új internetes álláskeresési módszerekkel szinte kötelező foglalkoznod, ha jelenleg is állást keresel. Hiszen így jelentősen le tudod rövidíteni azt az időt, ami alatt el tudsz helyezkedni. És ha ügyesen keresel, akkor nagyobb eséllyel találsz rá a hozzád passzoló munkáltatókra és állásokra. Hiszen akkor leszel igazán boldog a munkádban, akkor fogsz tudni kiteljesedni, ha olyan dolgot csinálsz, amit szeretsz, és egy olyan környezetben, ami Téged megbecsül.

De az internetes álláskeresési eszközökkel akkor is célszerű foglalkoznod, ha jelenleg van állásod. Gondolom nem bánnád, ha a meggyőző LinkedIn adatlapod miatt több cég is megkeresne az ajánlatával, és a jelenleginél vonzóbb feltételeket kínálnának. Az internetes jelenlétbe fektetett munkád gyümölcsét azonban legkésőbb akkor fogod tudni learatni, amikor legközelebb állást kezdesz keresni.

Egy szó mint száz, érdemes az eddigieknél több energiát fektetned az internetes álláskeresési felületek megismerésébe, és használatába. Ugyanis azt tapasztalom, hogy a legtöbb álláskereső, és legtöbb szakember internetes jelenléte nagyon kezdetleges – tisztelet a kivételnek. Ám ez legyen a következő cikkem témája, amiben a leggyakoribb hibákat és hiányosságokat fejtem ki.

A következő bejegyzésben meg fogok osztani egy megdöbbentő történetet is, amit a Corvinus Egyetem Executive MBA programjában résztvevők részére tartott előadásom során tapasztaltam – ebből majd Te is sokat tanulhatsz.

A szerzőről

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt azzal a céllal, hogy segítsen elhelyezkedni az álláskeresőknek az általa kidolgozott gerilla önéletrajz módszerek valamint a modern álláskeresési technikák segítségével. András a legjelentősebb szakmai szervezet, az Önéletrajzírók és Karriertanácsadók Nemzetközi Szövetségének (Professional Association of Resume Writers and Career Coaches) tagja, és vizsgázott szakértője. Büszke arra, hogy az elmúlt hét évben több ezer álláskereső talált új állást az általa tanított álláskeresési stratégiák segítségével.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!

A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjuk kulturált hozzászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.


Eszlári Pál
2016. szeptember 7. szerda 12:11

Én már két éve használom, és időnként jobbnál jobb állásajánlatokat kapok. Persze ehhez ütős profilt kellett összeállítanom. Úgy tűnik, ez nekem elég jól sikerült. Magad is meggyőződhetsz róla, ha érdekel (www.linkedin.com/Pál Eszlári).

Baráti üdvözlettel:
Eszlári Pál

Válasz

Varga István
2016. szeptember 7. szerda 15:19

Kedves András!

Már körülbelül 2 éve fent vagyok a LinkedIn-en, de még egy állást sem szereztem onnan illetve senki sem ajánlott nekem munkát. Tudom, hogy nem ilyen egyszerű ez a helyzet, csak megemlítem neked azt, hogy a LinkedIn is csak egy lehetőség.

Üdvözlettel: Varga István

Válasz

Pályi Gábor
2016. szeptember 9. péntek 15:50

Az internetes állásportálokat körülbelül fél éve használom. Vannak jó tapasztalataim és kevésbé jók is. Amit, mint álláskereső, meg tudok állapítani az az, hogy nem csak a HR-eseknek van nehéz dolga az elektronikus forma okozta pályázat áradattal, hanem itt a másik oldalon is nagy az információs szénakazal. Hiába a szűk, egész precíz hírlevél-beállításom, naponta több 10 ajánlatot kapok, melynek a 70-80 % kapásból érdektelen, de még a maradék 20% is gondosan átrostálandó. Ezek után megírjuk az adott cégre specifikált CV-t és motivációs levelet, aztán várjuk a "sült galambot". Vagy van válasz, vagy nincs.
Hiányolom a fejvadász szakmában azt a szolgáltatást, ahol a munkavállaló fizet sikerdíjat. Szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogy nincs elég időm rá, vagy szívesebben bíznám szakemberre az álláskeresésemet. Siker esetén a megállapodott fizetés függvényében jutalékot is fizetnék.
Több HR céget is megkérdeztem, hogy van -e ilyen szolgáltatásuk, vagy ilyen irányú fejlesztési szándékuk, de nemleges választ kaptam. Vajon rosszul látom, hogy itt lenne egy piaci rés?
Ha HR-es lennék, már kezdeném is csinálni a cégem. :)

Gábor

Válasz

Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája
Ingyenes e-book tanulmány
A pályázók 99%-a 5 tipikus hibán bukik el. Ha figyelsz arra, hogy ezeket a hibákat NE kövesd el, akkor:
  • biztosan NEM KERÜL rögtön a KUKÁBA a pályázatod,
  • az ÖNÉLETRAJZODDAL KI FOGSZ TŰNNI a tömegből,
  • MEGNYERED a toborzók figyelmét,
  • és TÖBB ÁLLÁSINTERJÚRA fognak behívni.
Az önéletrajzok 5 legsúlyosabb hibája e-book

Gerilla Önéletrajz Tippek

Ingyenes önéletrajzíró tanfolyam ajándék tanulmánnyal. Kérd el most!

Kérlek, add meg a keresztneved!
Kérlek, add meg az email címed!